Saturday, February 2, 2013

Lembu feedlot BN diseret ke SPRM



Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

ALOR SETAR: Dewan Pemuda PAS Negeri Kedah terus menyeret Umno-BN ke penyiasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) apabila membuat aduan berhubung penyelewengan semasa pemerintahan Kerajaan BN Kedah dahulu.

Terbaru, kesangsian terhadap Projek Feedlot di Paya Mat Insun, Pendang oleh Kedah Agro Industries Marketing Berhad (KAIMB), sebuah anak syarikat milik Kerajaan Negeri Kedah dilaporkan.

Menurut fakta sebagaimana diadukan, projek di bawah KAIMB itu melibatkan peruntukan RM 3.3 juta dengan infrastruktur projek dibina oleh Bina Ekoculture Sdn Bhd.

Bagaimanapun, projek itu tidak diusahakan KAIMB sebaliknya disewakan kepada pihak lain dengan bayaran RM 5,000 sebulan atau RM 60,000 setahun;

Ini bermakna KAIMB seolah-olah memberi pinjaman kepada syarikat berkenaan di mana memerlukan masa selama 58 tahun untuk memperolehi semula modal tersebut.

Lebih aneh, segala aktiviti syarikat tersebut tidak diketahui menerusi rekod rasmi dan kini tidak lagi beroperasi selain gagal menjelaskan bayaran sewa RM 5,000 sebulan

Kerajaan Negeri Kedah yang mahu mengambil semula semula infrastruktur Projek Feedlot itu tidak dapat berbuat demikian kerana mendapati tanah tersebut milik persendirian di mana sebenarnya tiada wujud sebarang perjanjian dibuat antara KAIMB dengan tuan tanah tempat projek dijalankan.

“Maka kami menggesa pihak SPRM membuka siasat atas pengaduan ini. Berdasarkan keterangan dinyatakan, bahawa kami mendakwa wujudnya salah urus dalam pentadbiran berkenaan hingga berlaku pengaliran dan penggunaan wang tanpa pulangan jelas dan kesangsian berat terhadap pelaksanaan serta status projek tersebut.

“Adalah perkara ini telah menyimpang dari integriti di mana berunsur pecah amanah dan penyelewengan melibatkan sebuah syarikat milik kerajaan yang mempunyai tanggung jawab terhadap kepentingan rakyat,” demikian tegas Ketua Pemuda PAS Kedah, Ustaz Ahmad Yahaya.



No comments:

Post a Comment