Tuesday, March 20, 2012

Krisis Kedah ujian buat jamaah Islam

Subky Latif,20 Mac 2012
KRISIS pimpinan kerajaan yang juga pimpinan PAS Kedah boleh dikira telah selesai setelah campur tangan PAS Pusat.

Semua pro perubahan di seluruh negara merasa lapang apabila dua Exco Dato Phahrolrazi dan Dr.  Ismail sedia kembali menjadi Exco dan tindakan ke arah itu sedang  diproses.

Sekaliannya pro dan penentang kerajaan Kedah terkejut atas krisis yang berlaku di ambang PRU 13 yang tinggal beberapa minggu saja. Tiada diketahui oleh sesispa di luar pimpinan kerajaan itu sejak mereka mengangkat sumpah Mac 2008 dulu mereka ada krisis.

Mungkin Ustaz Azizan Razak sebagai Pesuruhjaya PAS  Kedah dan Menteri Besar pun tidak tahu mereka ada masalah hinggalah apabila menjelang sumpah tugas Exco itu hendak disambung semua kedua Exco itu enggan menyambung perkhidmatannya.

Menteri Besar menangguhkan acara angkat sumpah semula itu beberapa hari bagi memberi ruang kepada keduanya berfikir semula. Sehingga tempoh baru angkat sumpah diadakan keduanya tidak berganjak dan Menteri Besar atas nasihat penasihatnya tidak mengisi kekosongan Exco itu pada hal dia ada kuasa untuk mengisinya.

Kejadian itu adalah ujian buat sekalian pejuang Islam, boleh dikira getir, berdepan dengan krisis dalaman yang pertama  dan menjelang pilihan raya pula.

Kerajaan pimpinan Ustaz Azizan itu memang berdepan dengan berbagai asakan dari seteru politik parti dan kerajaan bagi melumpuhkannya dengan harapan kerajaan pimpinan PAS itu dapat ditumbang dalam PRU nanti.

Perkembangan itu menjadi perhatian kepada semua baik sekutu dalam Pakatan Rakyat dan setiap komponen BN tentang bagaimana dan keupayaan pejuang Islam hendak menangani krisis itu.

MB Azizan belum pernah diuji sejak memerintah. Jamaah Islamnya di Kedah juga belum pernah diuji. Allah takdirkan krisis itu beberapa minggu sebelum PRU. Mengapa?

Untuk menguji keupayaan Islam menghadapi krisisnya sesuai dengan Islam itu adalah agama yang sempurna lengkap dengan cara dan kaedahnya apabila berdepan dengan masalah dan krisis.

Bagaiama Islam sebagai agama persaudaraan dan perpaduan itu dapat menghadapi masalahnya apabila masalah itu dihadapkan kepada mereka?

Ia jadi pengalaman pertama bagi PAS Kedah yang baru kali pertama dalam memimpin kerajaan. Ia juga ujian kepada PAS seluruhnya yang jarang ditemuinya. PAS pernah diuji oleh krisis semasa memerintah Terengganu hampir 50 tahun lalu. Ia gagal mempertahankan kerajaannya dan tiada lagi orang zaman itu yang boleh bercerita dengan pengalaman itu bagi dijadikan panduan.

Bagi DAP, MCA, PPP dan setengah dari penyokong PKR dan lain-lain hanya mendengar dari ceramah orang Islam tentang kehebatan Islam termasuk caranya menghadapi tanggungjawab dan masalahnya. Cara mana Islam itu menangani krisisnya, mereka tidak tahu.

Maka  mereka hendak melihat bagaimana agama  dan umat Islam yang dikatakan terbaik itu dapat mengatasi krisis di Kedah itu. Tentulah ada hikmatnya Allah jadikan itu seminggu dua dulu supaya orang bukan Islam dapat mempelajarainya dan mendapat yang terbaik dari keupayaan orang Islam setempat menyelesaikan masalahnya.

Ia juga untuk menjadi perhatian kepada orang  Islam yang tidak beramal dengan ajaran agamanya untuk menangani isu politik.

PAS benar-benar diuji apakah mereka menghadapi krisis itu berpandukan ajaran dan pengetahuan Islam dengan semangat Islam atau menghadapinya dengan nafsu?

Azizan itu sendiri seorang yang garang dan mudah maninggikan suara, tetapi  dia ada ilmu Islam yang agak baik dan tahu apa yang Islam ajar untuk menghadapi suasana gawat. Maka ilmunya dikehendaki untuk melalui krisis itu. Orang lain di bawahnya yang juga pejuang Islam, inilah masa untuk menggunakan semangat dan pengetahuan Islam ada pada mereka bagi menyelesaikan masalah.

Bukankah Nabi SAW meninggalkan Al-Quran dan Sunnah setelah wafat. Apabila umat menghadapi masalah kembalilah kepada ajaran itu.

Azizan mengambil semangat ajaran itu menghadapi krisis itu dengan mengekalkan  kedua-dua mereka sebagai Exco dan Timbalan Pesuruhjayanya. Dan keduanya juga tahu ajaran itu dan sedia mengamalkannya. Bertemulah kerana Islam dan berpisahlah kerana Islam.

Krisis itu  tidak elok, tetapi ada ruang dan peluang dakwah untuk diisi buat semua.

No comments:

Post a Comment