Wednesday, July 27, 2011

10,000 Pakatan Rakyat VS 10,000 BN


SUNGAI PETANI: Kebanggaan BN kepada laungan dan simbol 1 Malaysia kononnya sebagai gagasan penyatuan kaum tidak lebih merupakan lolongan dan tunggul yang dibayangi kepalsuan penuh racun.

Hakikatnya, ketika lawan mereka yakni PAS, KeADILan dan DAP dibelasah tanpa belas kasihan sejak PRU-12 lalu, rakyat menyimpan azam yang lebih kuat untuk mengakhirkan hayat BN pada PRU-13 nanti.

Seruan Pengerusi BN, Dato’ Sri Mohd Najib Tun Abdul Razak agar pengundi senyap menunjukkan sokongan sebenar mereka pasca Bersih 2.0 tidak ubah seperti mengejutkan singa dari tidurnya.

Ternyata padah sedang membayangi BN dengan mesej yakin ditunjukkan apabila hampir 10,000 hadir ke Himpunan Perpaduan Masyarakat India Kedah (KIUG) di Dewan Lip Seang Kor, di sini 24 Julai lalu.

Mengejutkan apabila program yang bertujuan mengukuhkan sokongan masyarakat India kepada Pakatan Rakyat itu turut dihadiri sama masyarakat pelbagai kaum dan agama sehingga padat memenuhi ruangan dalam dewan serta kawasan sekitarnya.

Pelbagai acara pendemokrasian diadakan pada program tersebut antaranya tayangan Himpunan Bersih 2.0, kempen referandum menggesa pembebasan PSM6 dan juga persembahan tarian klasik India, Kathakali.

Kemuncaknya, pidato yang membariskan Ketua Umum KeADILan, Dato’ Seri Anwar Ibrahim; Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan Ahli Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP, Prof. Dr. P. Ramasamy.

Menurut Penasihat KIUG, K. Vasantha Kumar, masyarakat India mahu terus memberi sokongan kepada Pakatan Rakyat pada PRU-13 dalam mempertahankan Kedah dan menawan Putrajaya sekaligus yakin untuk menobatkan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai Bakal Perdana Menteri Malaysia Ketujuh. 





Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

No comments:

Post a Comment