Wednesday, July 27, 2011

Memanjangkan jariah Ramadhan ke Kedah

BIL
PAS KAWASAN

AKAUN BANK ISLAM
1.
Langkawi
02066011054099
Dewan Pemuda PAS Parlimen Langkawi
2.
Jerlun
02011010105827
Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Ayer Hitam
3.
Kubang Pasu
02039010013436
PAS Kawasan Kubang Pasu
4.
Padang Terap
02075010010914
Dewan Pemuda PAS Padang Terap
5.
Pokok Sena
02075010010446
Dewan Pemuda PAS Kawasan Pokok Sena
6.
Alor Setar
02011010108890
Tabung Kebajikan PAS Kawasan Alor Setar
7.
Kuala Kedah
02011010006531
PAS Kawasan Kuala Kedah
8.
Pendang
02011010015089
Mohd Hayati Othman
9.
Jerai
02084010001166
PAS Kawasan Jerai
10.
Sik
02084010029865
PAS Kawasan Sik
11.
Merbok
02020010038528
PAS Kawasan Merbok
12.
Sungai Petani
02020010009681
PAS Kawasan Sungai Petani
13.
Baling
02048010005806
PAS Kawasan Baling
14.
Padang Serai
02057010021586
Dewan Pemuda PAS Kawasan Padang Serai
15.
Kulim/Bandar Baharu
02057010029229
Lujnah Kebajikan PAS Kawasan Kulim Bandar Baharu


Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Ramadan menjelma lagi memberikan kita peluang mengaut segala kurniaan limpahan Allah pada bulan pernuh barakah ini.

Barakahnya bulan ini sehinggakan iman yang tipis juga menjadi berbunga-bunga merebut sebegitu banyak ganjaran diperuntukan-Nya.

Dalam meningkatkan kekuatan tauhid pada-Nya melalui ibadat puasa dan solat-solat sunat di malam hari serta menghayati bicara-Nya melalui lembaran suci al-Quran, jangan dilupakan tuntutan sesama manusia untuk berjariah.

Untuk itu, Kedah adalah destinasi ‘strategik’ dalam menyempurnakan sumbangan sempena Ramadan ini.

Boleh jadi sumbangan yang diberikan akan membantu usaha dan cita-cita merealisasikan ‘Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua’ dan kerajaan memimpin akan terus berpeluang memerintah. Sejenak mengimbas tradisi Ramadan dan program yang bakal dilangsungkan.

Di Langkawi, rutin setiap kali tibanya Ramadan adalah aktiviti ziarah khususnya kepada golongan memerlukan terdiri daripada warga emas, fakir miskin, anak yatim, ibu tunggal serta amilin PAS. Dalam ziarah diadakan, rombongan PAS Kawasan akan menghulurkan sumbangan berupa keperluan harian termasuk persediaan menyambut lebaran.

Meriahnya Ramadan di Jerlun dapat dilihat di Pusat Khidmat Wakil Rakyat (PKWR) Ayer Hitam. Sejak 1999 lagi apabila PAS memenangi kerusi tersebut, di situlah tempat masyarakat setempat berkumpul menjalankan pelbagai aktiviti Ramadan. Sementara wakil rakyatnya, Ustaz Abd Ghani Ahmad pula menjadikan Ramadan sebagai masanya untuk berkunjung ke kebanyakan masjid dan surau dalam kawasan itu sama ada menyampaikan tazkirah dan bersolat tarawikh atau menghulurkan sumbangan.

Begitu juga Markaz PAS Kawasan Kubang Pasu yang terletak di Kampung Padang Tok Kesop jelas meriahnya dengan kunjungan umum bersama dalam aktiviti Ramadan dengan solat tarawikh, tazkirah dan tadarus di situ. Juadah berbuka puasa dan moreh juga disediakan PAS Kawasan setiap hari untuk hadirin. Manakala pada minggu terakhir Ramadan, majlis sumbangan untuk fakir miskin diadakan.

PAS Kawasan Padang Terap pula terkenal dengan nama program Cakna Ramadan yang biasanya melibatkan konvoi bermotosikal bersama anak muda. Antara komitmen mereka adalah menyampaikan sumbangan kepada anak yatim, ibu tunggal, fakir miskin, OKU dan warga emas. Tahun ini, mereka mensasarkan lebih 1,000 sumbangan akan dihulurkan melalui Cakna Ramadan.

Bagi penduduk di Pokok Sena, mereka berpeluang bersama pimpinan PAS Kawasan itu melalui banyak majlis berbuka puasa yang dianjurkan disamping solat tarawikh dan tazkirah.

Turut diadakan adalah program sumbangan kurma dan kanji untuk umum. Amilin PAS terdiri dari aktivis veteran dan guru Pasti antara golongan paling diberi perhatian PAS Kawasan setiap kali Ramadan. Selain itu, antara rutin mereka adalah tahlil perdana, ceramah Badar al-Kubra, qiyamullail dan bersahur.

Jika ke Alor Setar pada Ramadan ini, pastikan singgah ke Pejabat PAS Kawasan di tepi jalan Lebuhraya Sultan Abdul Halim untuk mendapatkan bubur kanji sabil. Ramai mengaku di situlah bubur kanji yang masih tidak hilang tradisi keasliannya dibalik arus pembangunan pesat Bandaraya Alor Setar.

Atas nama Ihya’ Ramadan, PAS Kawasan juga aktif menganjurkan majlis berbuka puasa untuk anak-anak yatim serta sumbangan untuk fakir miskin. Selain itu, turut diadakan ialah tahlil perdana dan khatam Quran.

Ramadan di Kuala Kedah memang meriah hinggakan kaum bukan Islam juga mahu berpuasa. Dengan ketiga-tiga Dun ‘ditawan’ PAS, lokasi agihan bubur kanji dapat dilihat merata-rata dan adakalanya terpaksa memakai petugas dari Dewan Himpunan Penyokong PAS untuk membantu.

Begitu juga majlis berbuka puasa dan sumbangan untuk fakir miskin, telah menjadi program tradisi sejak PAS mula bertapak di situ lagi. Selain itu, PAS Kawasan turut mengadakan sumbangan wang ke surau-surau dalam kawasan itu.

Di Pendang, legasi program Ramadan oleh Almarhum Dato’ Fadzil Mohd Noor diteruskan oleh Ahli Parlimennya, Dato' Dr Mohd Hayati Othman.

Bersama PAS Kawasan, program agihan bubur lambuk serta program Jejak Fakir dan Yatim antara yang aktif dianjurkan.

Antara bubur kanji yang masyhur juga adalah di Jerai. Setiap kali Ramadan, Rasdi Ahmad yang mesra dipanggil Pak Rasdi adalah teraju utama yang bertungkus lumus menyediakan 1,000 bungkus bubur kanji setiap petang. Jadi, mereka yang melalui jalan utama Butterworth – Alor Setar jangan terlepas peluang singgah di Pejabat PAS Kawasan di Padang Lumat untuk mendapatkan bubur kanji panas di situ.

Markas itu juga meriah setiap kali Ramadan dengan majlis sumbangan untuk ibu tunggal, anak yatim dan warga miskin. Untungnya mereka kerana Yang DiPertua PAS Kawasan juga adalah Menteri Besar, Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak.

Lain pula di Sik, dalam meneruskan tradisi orang dulu-dulu dan juga menghidupkan sunnah Rasulullah SAW, PAS Kawasan menganjurkan program Gerak Sahur di mana ia dikatakan aktif semasa zaman Khalifah Umar al-Khattab.

Program tersebut bermula dengan qiyamullail sebelum ke rumah-rumah mengejutkan penghuninya bersahur. Di rumah-rumah fakir miskin, rombongan akan menghulurkan bungkusan hamper berupa barangan keperluan dapur.

Sumbangan kepada fakir miskin dan para pesakit di hospital pula adalah aktiviti wajib di Merbok. PAS Kawasan melaksanakan program itu dari pintu ke pintu bertemu warga miskin manakala ‘warga hospital’ baik pesakit mahupun kakitangan, akan menerima sumbangan menjelangnya Aidilfitri.

Sungai Petani pula meriah dengan majlis berbuka puasa di mukim-mukim dan sumbangan kepada golongan memerlukan. Yang DiPertua PAS Kawasan, Abdullah Jusoh aktif berziarah menyertai penduduk berbuka puasa bersama.

Ihya’ Ramadan di Baling yang diterajui PAS Kawasan bertumpu aktiviti menghidupkan tarbiyah Ramadan dan sumbangan kepada ahli-ahli PAS dan masyarakat setempat. Turut diadakan adalah program tradisi iaitu sumbangan kuih raya di Hospital Baling.

Ramadan di Padang Serai selain ibadah, adalah aktiviti hujung minggu PAS kawasan yang aktif menjelajah program dinamakan Jejak Fakir Miskin. Sumbangan itu biasanya diagihkan dari korporat dan syarikat yang bertaburan hampir di kawasan itu

Manakala di Kulim Bandar Baharu, PAS Kawasan itu lazimnya menyantuni  fakir miskin melalui program bersepadu melibatkan Lajnah Kebajikan, Majlis Tindakan Dun dan Pusat Khidmat Wakil Rakyat Bandar Baharu, Unit Amal dan Dewan Pemuda PAS Kawasan.

Demikian itu, mereka yang berhasrat memanjangkan jariah Ramadannya ke Kedah bolehlah memilih saluran sumbangan seperti tertera.

No comments:

Post a Comment