Monday, July 25, 2011

Mengembalikan kegemilangan legasi Dato' Ustaz Fadzil Mohd Noor


Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my
 
Menginjak kaki ke lapangan Kompleks Pendidikan Muassasah Darul Ulum, Pokok Sena menghadirkan rasa tenang yang mendamaikan walaupun di balik kedengaran suara-suara garau lantunan isu kitab turath. Dalam asyik bola mata melihat sergaman indah perkampungan ilmu tersebut, tidak lupa di sana juga hening pusara yang bersemadi jasad insan kesayangan ramai; Almarhum Dato’ Ustaz Fadzil Mohd Noor. Segera gambaran lalu melintas di tabir ingatan mata dan tanpa semena-mena tangisan mula mengesak, terasa seperti adanya kehilangan besar dijiwa.

Tentunya perasaan itu jauh lebih membungkam di hati mereka yang pernah bersama Almarhum dalam perjuangan ini. Setidak-tidaknya mengimbau kebangkitan untuk mempertahankan tanah Muassasah dari dirampas pemerintah zalim ketika itu. Ada yang diseret kepada Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan sebahagian dari mereka telah pun pergi bersama beliau. Atau mengingati izzahnya himpunan puluhan ribu hadirin ketika kompleks ini dirasmikan 17 tahun yang lalu. Kebanggaan yang jangan dibiarkan luput tenggelam dek berlalunya masa dan nikmat kemenangan hari ini









Namun yang lebih besar dari semua itu adalah cita-cita disematkan Almarhum kepada tujuan penubuhan Muassasah Darul Ulum iaitu untuk melahirkan ulama amilin serta menjadikannya ‘Al-Azhar Asia Tenggara’.

“Adalah menjadi harapan saya agar Muassasah Darul Ulum (MDU) yang sama-sama kita asaskan ini akan dapat melahirkan ulama yang mampu mendorong dan melaksanakan Islam sebagai cara hidup, melahirkan intelektual Islam yang berkemampuan dalam berbagai bidang kehidupan dan mampu menangani pemasalahan ummah dan negara,” demikian wawasan yang pernah terbit dari ucapan Almarhum.

Malah, sekiranya disemak lembaran sejarah institusi-institusi pendidikan di dalam PAS yang bermula dari Pusat Asuhan Tunas Islam (Pasti), di sana terdapat sama kesungguhan Almarhum dalam menjayakannya. Semuanya itu menjadi legasi Almarhum yang telah diwasiatkan dari ungkapannya “...yang sama-sama kita asaskan ini...” dalam ucapan tersebut.

           Almarhum adalah tokoh yang paling bersungguh-sungguh menyemarakkan budaya ilmu di situ

Maka atas nama melangsungkan perjuangan Islam, amanah tersebut perlu terus didokong seluruh ahli PAS. Tidak lain adalah dengan kita turut serta meneladani kesungguhan Almarhum; membawa MDU ke lapangan masyarakat dan menyuntik perhatian masyarakat kepadanya. Seterusnya bersama menyegarkan kembali pembudayaan ilmu di situ dan menyemarakkan kemampuan melalui sumbangan dan wakaf kepada segala usaha yang sedang dikembangkan. Sehingga penerusan itu akan turut menjadi legasi jariah kita dalam menjayakan gagasan dicetuskan Almarhum, sedang kita pula menikmati barakahnya di akhirat kelak.


Meriahkan Pesta Konvokesyen KIDU sempena Majlis Konvokesyen Ke-10 pada 28 - 30 Julai ini. Layari:

No comments:

Post a Comment