Monday, July 25, 2011

Pidato HESA asah bakat pendakwah muda


POKOK SENA: Komunikasi berkesan adalah antara kemahiran yang sangat penting dalam berdakwah agar mad’u dapat memahami risalah Islam disampaikan.

Pidato termasuk salah satu seni komunikasi tersebut yang mampu membina tarikan masyarakat ke arah Islam.

Demikian itu, mengasah bakat di kalangan bakal pendakwah muda, Hal Ehwal Sekolah Agama (HESA) telah menganjurkan Pertandingan Pidato Piala HESA sejak awal bulan ini melibatkan 36 sekolah agama yang bernaung di bawah Hesa.

Pertandingan peringkat akhir melibatkan 24 peserta kategori rendah dan menengah telah diadakan Maahad Tarbiyah Islamiyah, Derang di sini 16 Julai lalu.

Sekolah Integrasi Faizin, Guar Chempedak menggungguli edisi sulung pertandingan ini apabila ketiga-tiga pemidatonya untuk Bahasa Arab, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris muncul Johan bagi kategori rendah.

Menarik juga apabila pemidato dari Sekolah Rendah Islam Darul Ulum, Alor Setar; Sekolah Rendah Agama Al-Islah, Sungai Petani dan Sekolah Nurul Hidayah Penghulu Elang, Kulim antara yang mendominasi kedudukan Naib Johan hingga Tempat Keempat bagi ketiga-tiga bahasa.

Manakala bagi kategori menengah menyaksikan kemenangan seimbang antara pemidato lelaki dan perempuan.

Majlis turut diserikan dengan persembahan nasyid oleh kumpulan Dzil Afnan dan hadiah-hadiah telah disampaikan oleh Pengerusi HESA, Ustaz Ahmad Yahaya.



Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

No comments:

Post a Comment