Thursday, August 4, 2011

Bekas Kerani ATM Mengaku Diarah Pangkah 500 Undi Pos



Umno BN manipulasi sistem undi pos
Harakahdaily   
KUALA LUMPUR, 5 Julai: Pemuda PAS tetap mendakwa sistem undi pos yang mahu dikekalkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) adalah tidak telus dan sering dimanipulasi pihak tertentu khususnya Umno BN.
Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat berkata, PAS tidak mempertikaikan kerelevanan undi pos di kalangan tentera, polis, kakitangan awam dan sebagainya, namun biarlah kepada anggota yang betul-betul bertugas menjaga keamanan di perbatasan.
SPR memberi alasan penghapusan sistem itu menjejaskan keselamatan dan kententeraman awam kerana anggota keselamatan tidak boleh menjalankan tanggungjawab mereka ketika menjaga keselamatan negara.
“Kalau seseorang pegawai itu setakat menghadiri kursus di luar kawasan. Apakah ianya dalam keadaan kritikal dalam menjaga keselamatan negara.
"Adakah kursus itu sengaja dirancang dan dimanipulasi oleh sesetengah pihak?”
“Takkan anggota-angota tentera yang berada di dalam kem juga perlu menggunakan undi pos?” soal beliau.
Beliau yang sebelum ini mengetuai jawatankuasa pemantau undi pos ketika Pilihan Raya Kecil Bagan Pinang berkata,banyak kecurigaan dan manipulasi dari sesetengah pihak terhadap sistem undi pos.
Ia termasuk arahan agar agen pengundian hanya dibenarkan memerhati proses pengundian dari jarak jauh dan tidak mengikut prosesdur.
PAS sebelum ini mendakwa undi pos merupakan "talian hayat" Umno BN untuk terus mengekalkan kuasa.
Mereka juga pernah membawa beberapa bukti dakwaan penyelewengan dalam undi pos kepada SPR namun sehingga kini tiada sebarang perubahan positif ke arah reformasi sistem itu.
 
Bookmark and Share

No comments:

Post a Comment