Sunday, August 28, 2011

Ramadhan eratkan pemimpin dengan rakyat

Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

Hakikatnya sumbangan kecil yang dihulurkan tidak mampu mengubah kemiskinan atau keuzuran diri. Namun, keramahan, kesantunan dan kasih sayang dari keprihatinan yang diberikan sedikit sebanyak merasakan diri dihargai dan dipunyai. Biarpun air mata tetap jua tidak mampu diseka, namun mengalirnya bukan lagi luahan derita rasa, tetapi rasa terharu lantaran perhatian dari pemimpin berjiwa rakyat.

Apatah lagi kesudian pemimpin menjengah turun ke teratak usang atau membelai doa tubuh yang tidak bermaya di atas pembaringan. Semua itu lebih besar ertinya dalam menyuntik semangat diri mereka yang selama ini seperti terbiar diabaikan. Tidak dilupakan juga mereka yang sama menyumbang bakti berjasa. Dari kalangan pemimpin yang memiliki, kemampuan dikongsi sama petugas bawahan tanda ikatan dan penghargaan.


Rutin Adun Kuala Ketil, Md Zuki Yusof di dalam Ramadan ini padat untuk bersama penduduk sama ada turun ke lokasi permasalahan atau menjengah ke rumah disamping menyampaikan sumbangan. Derita penduduk diselami sambil bicaranya turut menuturkan rangsangan semangat dan doa.


Menjelang waktu berbuka, beliau menuju ke masjid yang telah dijadualkan untuk berbuka bersama penduduk, bertahlil dan mengimamkan solat. Setiap kali dalam rutin di masjid itu, beliau mengambil kesempatan menyampaikan tazkirah sebanyak tiga kali berselang dengan solat tarawikh dan witir. Usahanya itu sebagai membina semangat untuk mendirikan amal Islami dalam kehidupan seharian.



Kesungguhan seumpama turut dilaksanakan Ahli Parlimen Pendang, Dato’ Dr Mohd Hayati Othman. Ramadan ini beliau lebih ligat berziarah menemui penduduk yang memerlukan perhatian dalam kawasannya. Keprihatinan membuatkan beliau adakalanya leka dalam menyantuni setiap yang ditemui hingga menjangkau masa kebiasaan. Mereka yang berjasa juga terdiri dari kalangan ulama dan veteran PAS turut dikunjungi dalam menyampaikan sumbangan beliau. Dipenghujung petang pula, tempat tumpuan ramai ditujunya untuk mengedarkan bubur lambuk sebagai hidangan berbuka.
















Begitu juga Adun Jeneri, Yahya Abdullah yang setiap kali Ramadan akan memeriahkan rumahnya dengan iftar bersama amilin parti, para pimpinan kawasan, Ahli Jawatankuasa Majlis Tindakan Dun dan Ketua-ketua Kampung. Ruang seperti inilah dimanfaatkan dalam mengukuhkan amal jamaie disamping beliau turut menghulurkan sumbangan. Kesempatan majlis sama digunakan Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah, Muhammad Sanusi Md Nor yang juga berasal dari Sik untuk turut serta menyampaikan sumbangannya.


No comments:

Post a Comment