Monday, August 1, 2011

Konsep Negara Berkebajikan

SUNGAI LALANG: Negara Berkebajikan yang menjadi sasaran manipulasi dan polemik oleh lawan politik PAS dan media perdana bukanlah negara kebajikan sebagaimana diamalkan di Barat, demikian ditegaskan Presiden PAS, Dato’ Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Malah, tegas beliau, bukan juga negara kebajikan untuk membela keadilan sosial sepertimana yang diamalkan di negara-negara blok komunis dan sosialis.

PAS katanya, telah pun memperkenalkan manifesto bertemakan “Menuju Ke Arah Negara Berkebajikan” pada Pilihan Raya Umum 2008.

Jelasnya, amalan berkebajikan ini sebahagian daripadanya telah diperkenalkan dalam Buku Jingga yang dikemukakan Pakatan Rakyat.

“Sebenarnya, di antara kebajikan ini kita telah amalkan di Kedah, di Kelantan, Pulau Pinang, Selangor dan pernah diamalkan di Terengganu dan Perak semasa pemerintahan kita. Walaupun tempoh pemerintahan kita masih terlalu awal, kita telah tunaikan sebahagiannya.

“Walaupun ada diantara kebajikan itu termasuk di dalamnya menolong orang miskin, orang susah, membantu rakyat, memberi rawatan percuma, pelajaran percuma dan berbagai percuma. Semua perkara kebajikan yang difahami pengamal-pengamal itu politik hanya menumpu kepada bidang ekonomi,” bidasnya.

Katanya, al-Quran telah menjelaskan maksudkan berkebajikan menurut ajaran Islam di mana ia bukan sahaja kerja-kerja amal dan kebajikan yang berkait dengan masyarakat seperti menolong dan membantu golongan memerlukan.

Termasuk kebajikan itu ialah pemimpin pemerintah, orang yang mendirikan sembahyang, tidak mengerjakan maksiat, tidak melakukan rasuah serta ikhlas kerana Allah dan segala hubungan dengan Allah.

“Termasuk dalam kebajikan itu matlamatnya bukan sekadar dunia, tetapi juga untuk mendapatkan keredaan Allah SWT di hari akhirat. Inilah kebajikan yang luas dimaksudkan oleh PAS.

“Apa yang kita ucapkan dalam janji, bukan janji kosong, bukan hanya janji kepada rakyat. Ini termasuk janji kita dengan Allah SWT. Alhamdulillah, kita telah membuktikan kesetiaan kita kepada rakyat,” kata Tuan Guru dalam ceramahnya di Taman Bandar Baru, di sini 29 Julai lalu.

Menjelaskan lanjut, Ustaz Abdul Hadi berkata, tidak semua perkara diberikan percuma tetapi konsep Negera Berkebajikan itu secara konsepnya menekankan untuk harta negara ditunaikan dengan amanah dan wujudnya tolong menolong antara satu sama lain.

Beliau memberikan contoh aplikasi zakat dalam mengenakan cukai di mana ia dikenakan mengikut kadar pengeluaran atau kemajuan, sekaligus tidak membebankan.

Dalam masa sama tegasnya, Negara Berkebajikan mengharamkan rasuah di mana ia dapat merangsang korporat membantu masyarakat melalui keuntungan mereka hasil projek diberikan kerajaan.

Hasil negeri yang banyak pula terang Tuan Guru, dijadikan keutamaan untuk membantu rakyat khususnya golongan miskin.

Malangnya di negara ini ujar beliau, berlaku pembahagian kekayaan yang tidak betul di mana hasil negara berlegar di kalangan orang tertentu sahaja selain berleluasanya rasuah.

Dalam ucapannya sempena Majlis Pelancaran ‘Sayangi Kedah Sejahtera’ Peringkat Parlimen Merbok itu, beliau turut melontarkan keyakinan terhadap kekuatan gabungan di dalam Pakatan Rakyat.

“Alhamdulillah, diperingkat ini tidak ada wakil-wakil rakyat PAS yang melompat, keluar parti. Rakan-rakan DAP dan PKR, mereka membersihkan diri mereka. Mana-mana yang tidak bersih, yang rasuah, mereka keluar dari rakan-rakan kita, mereka masuk BN atau bersama BN.

“Sebab itulah perkataan bersih, perkataan yang sangat ditakuti BN. Mereka mengharamkan perkataan bersih kerana mereka gerun mendengar perkataan bersih.


"Macam orang sakit kurap, bila sebut sahaja kurap rasa gatal. Walaupun orang tak sedar dia sakit kurap, kurap dalam baju, sebut sahaja kurap rasa gatal. Inilah perasaan yang dihadapi BN hari ini,” sindir Ustaz Abdul Hadi.



Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

No comments:

Post a Comment